Boot poetsen

Polyester romp poetsen

Een jaarlijks ritueel: het poetsen van een boot. Het ooit zo mooi glimmende lakwerk of polyester, waar men bij aanschaf van het schip zo makkelijk over vertelde: absoluut onderhoudsvrij, blijkt na één of meerdere vaarseizoenen toch wel veel glans te hebben verloren. Om die reden hebben wij in onze watersportwinkel de lijn van Riwax opgenomen en vertegenwoordigen we dit voor de regio rondom het Lauwersmeer.

Let op:
Poetsen doe je mechanisch. Met de hand kom je altijd kracht te kort. Bovendien is dat slecht voor het humeur. Gebruik een echte professionele haakse (polijst)poetsmachine. Het ding van de bouwmarkt doet het niet, echt niet. Je hebt een regelbaar toerental nodig en kracht.
Het voordeel van een goede poetsmachine is, dat het ding makkelijk grotere oppervlakken aan kpoetsen-vooran. De professionele (polijst)poetsmachines zijn voorzien van een ronde rubber steunschijf poetsen-namet een Velcro laag (klittenband). Hierop wordt eenvoudig de juiste tussenschijf, matteerschijf, poetsschijf of schapenvacht (met Velcro achterkant) aangebracht.

Aanschaf niet nodig
Het nadeel van echt goede machines is dat ze duur zijn. Het voordeel is dat wij ze al hebben, en voor 5 euro per dag mag u die van ons gebruiken. Gaan we er wel van uit dat u uw poetsmiddelen bij ons aanschaft…

Boot poetsen. Hoe moeilijk kan het zijn..?

Hieronder hebben we het hele stappenplan voor u uitgeschreven. Bent u meer visueel ingesteld, dan is hier een overzicht in PDF. RIWAX_RS_Stappenplan

STAP 1: Wassen / BOATCLEAN RS
De boot moet geheel schoon en vrij van vet en vuil zijn. Anders poets je het vuil juist in de gelcoat. Was de boot daarom eerst met water en bootshampoo BOATCLEAN RS. Daarna afspoelen en droogzemen. Een rubber of siliconen ramenwisser werkt super.

STAP 2: Matteren / SCHUUR SCHIJF RS
Deze stap is niet altijd nodig: dit doe je alleen als de gelcoat sterk verweerd en dof is. En een oudere boot mag best een krasje hebben,het gaat erom dat die grauwsluier eraf is (en blijft). Maar als het als nieuw moet, dan gaan we matteren.  Matteren is een procedé waarbij een flinterdun toplaagje van de gelcoat weggeslepen wordt. Het “wegslijpen” klinkt erger dan het in werkelijkheid is. De gelcoat is behoorlijk dik en kan zonder problemen gematteerd worden. Het matteren is bij uitstek ook de methode om een vervuilde waterlijn, zichtbaar reliëf van oude (plak)letters, krassen van fenders (stootkussens) en bruine aanslag, weer helemaal schoon en glad te krijgen.
Belangrijk:gebruik altijd een matteer tussenschijf om beschadigingen van de gelcoat te voorkomen. Deze wordt op de steunschijf gemonteerd en vervolgens wordt de matteerschijf hierop bevestigd.

Tip:
Bruine aanslag met schoonmaakazijn besproeien en daarna matteren.
Gebruik tijdens het matteren veel water, de schijven zijn volledig waterproof. Gebruik een plantenspuit om het oppervlak regelmatig te besproeien. Belangrijk hierbij is om de machine niet teveel toeren te laten draaien. Binnen de RSNautic Line zijn de matteerschijven in korrel (grofheid) 1000 (grof), 2000 (middel) en 4000 (fijn) verkrijgbaar.

Boot poetsen

Op waterbasis en siliconenvrij

Start het matteren met korrel 4000. Als de gelcoat echt slecht of beschadigd is, kan eerst met korrel 2000 gewerkt worden. In dat geval dient de boot wel met korrel 4000 nabewerkt te worden. Let bij het matteren op bij scherpe hoeken en rondingen. Op deze plekken niet te lang doorgaan met matteren. Regelmatig optisch controleren door het gematteerde stuk te drogen.
Rustig en gecontroleerd werken is het motto. Te lang matteren brengt het risico van het beschadigen van de gelcoat met zich mee!
Lastige plaatsen waar de vlakke kant van de matteerschijf niet bij kan (zoals hoekjes) kunnen met de hand gedaan worden. Neem een nieuwe schijf met water en matteer in een cirkelvormige beweging.
Spoel de matteerschijf regelmatig uit in een emmer. Dit verwijderd het slijpsel tussen de schuurkorrels van de schijf. Na het matteren (kan ook gedaan worden met een excentrische machine) is het oppervlak van de gelcoat brandschoon, vetvrij en superglad, maar ook… helemaal dof. Een ideaal uitgangspunt als je vervelende beschadigingen of krassen met gekleurde gelcoat wilt repareren.

STAP 3: Polijsten / RS02 – RS04
De volgende fase is de gematteerde of doffe gelcoat op hoogglans brengen met behulp van polijstschijven (pads) of een schapenvacht. Beiden zijn speciaal ontwikkeld voor de polijstmachine. De polijstschijven zijn in verschillende grofheden verkrijgbaar. In het stappenplan wordt eerst een blauwe en daarna een zwarte pad gebruikt.
De schijven gaan lang mee en kunnen meerdere keren gebruikt worden. Alleen wanneer er veel langs randen wordt gewerkt zal dat de levensduur verkorten. De schapenvacht wordt veel gebruikt door de vakman om snel beschadigingen en oneffenheden weg te werken. Het voordeel van een vacht ten opzichte van een pad is dat de ondergrond minder snel warm wordt. Om met een vacht te kunnen werken is een tussenschijf vereist. Deze tussenschijf is van dik schuim en voorkomt warmteontwikkeling. Om een hele boot met een vacht te behandelen is het
noodzakelijk deze regelmatig uit te spoelen en in een emmer uit te centrifugeren.

Lichtgekleurde boten

Als cleaner wordt gebruik gemaakt van een watergebonden product, te weten de compound RS02. Uit ervaring is gebleken dat bij het cleaneren kan worden volstaan  met RS02. Dit is de grove cleaner in het RS stappenplan.

Donker gekleurde boten

Om de zichtbare poetsbanen en “hologrammen” op een donker gekleurde boot (donkerblauw etc.) tegen te gaan wordt de boot met een fijne cleaner nabehandeld. Hiermee worden de poetsbanen en hologrammen effectief verwijderd. Hiervoor kan de compound RS04 of polish RS06 gebruikt worden. Bij deze tweede stap dient een schone pad en/of schapenvacht gebruikt te worden.

Aan het werk met compound RS02 Medium

Bevestig de blauwe polijstpad (middel) of schapenvacht aan de steunschijf van de polijstmachine. Doe wat RS02 op de polijstpad of vacht. Stel de machine in op een laag toerental en laat deze pas draaien wanneer deze op de boot rust. Voer daarna langzaam het toerental op (anders vliegt de pasta alle kanten op). Laat de machine het werk doen en oefen slechts lichte druk uit op de machine. Bewerk een vierkante
meter en overlap regelmatig het behandelde oppervlak. Voeg eventueel met een handspuit weinig water toe. Wrijf voor de eerste keer het behandelde oppervlak goed schoon om vast te stellen of het oppervlak voldoende gepolijst is. Hiervoor is Sprayfinish RS20 zeer geschikt. Indien het resultaat niet toereikend is dient de handeling herhaalt te worden. De wrijving van de polijstpad zorgt voor warmte en dit zorgt ervoor dat het water snel uit het polijstmiddel verdwijnt. Wat extra RS02
op de pad aanbrengen en doorgaan met polijsten totdat het oppervlak begint te glimmen.

STAP 3A: compound RS04 Fine

RS04 is zeer geschikt voor boten die er nog goed uit zien maar glansdiepte missen. Het schip is dus niet mat en heeft geen diepe krassen van fenders. Werkwijze als stap 3, maar spuit tijdens het cleaneren niet te veel water op het oppervlak. Dit kan ervoor zorgen dat het bindmiddel van de cleaner wegspoelt. Feitelijk wordt er dan alleen met schuurkorreltjes gepolijst wat kan leiden tot kleine schuurkringetjes (hologrammen).

Donkere kleuren

Voor een perfect resultaat en om poetsbanen (hologrammen) bij donkere kleur
en te verwijderen wordt stap 3 herhaalt, maar dan met RS04. Belangrijk hierbij is, dat de blauwe polijstpad door de zwarte (middel) of door een schone vacht wordt vervangen. Deze extra stap neemt minder tijd in beslag en er zal minder product verbruikt worden aangezien het oppervlak al gepolijst is. Met RS04 wordt een extra finish bereikt.

STAP 3B: Polish RS06

Gebruik weinig product op de pad. Aangezien RS06 weinig polijstmiddel bevat is er geen maximum tijdsduur voor het polijsten. RS06 kan altijd worden gebruikt.
Eventueel na stap 3 en/of stap 3A. RS06 kan na een vaarseizoen weer worden gebruikt als polish. Het eventuele vettige laagje dat achterblijft kan eenvoudig met een schone microvezeldoek verwijderd worden. Na behandeling met RS06 ziet het schip er als nieuw uit.

STAP 4: Finish RS08 / RS10
De laatste stap is het aanbrengen van de beschermende wax-laag. Hierdoor wordt de glans nog dieper en wordt een vuilafstotende en beschermende laag aangebracht op de boot. Belangrijk hierbij is niet alleen de uiteindelijke hoogglans, maar ook de beschermingsduur in maanden. De beste resultaten worden behaald door gebruik te maken van een wax. De wax moet de nog aanwezige micro-poriën opvullen in de thans gladde gelcoat en een harde toplaag ter bescherming vormen.
Star Finish RS08 en/of de Hard-Wax RS10 zijn beide een dunne polymeer waxsoort en bevatten geen petroleum distillaten. Tevens zijn beide producten, zoals de gehele RS Nautic Line, siliconenvrij.

Handmatige verwerking:
Breng de vloeibare wax met de hand op in een dunne laag. Gebruik hiervoor de
poetsdoeken (met een structuur; gaatjes). Maximaal één vierkante meter in één keer inwrijven. Overlap altijd en wees ervan overtuigd dat het gehele oppervlak geraakt is. Laat de wax goed inwerken (drogen). Voorkom verwerking in direct zon-
licht. Vervolgens de wax met een microvezeldoek handmatig uitwrijven.

Machinale verwerking:
Indien het product machinaal wordt opgebracht, dient een excentrisch bewegende machine gebruikt te worden.
Gebruik een nieuwe zwarte pad en oefen stevige druk uit zodat de machine de rest doet.
RS08:
Met een polijstmachine en schapenvacht op hoogglans brengen. De schapenvacht regelmatig schoonmaken. Waxresten vormen na verloop van tijd restophopingen in de vacht.

RS10:
Microvezelhoes op poetspad bevestigen om de RS10 uit te poetsen en op hoogglans te brengen.
Tip: merk de pad en bewaar deze in een plastic zak voor later gebruik.
Tip: spoel de polijstpad(s) of vachten na gebruik in een emmer schoon en spoel dit weg in de hiervoor aangewezen afvaltank. Plak ze stuk voor stuk nog even op de poetsmachine. Laat deze in een (lege) emmer met veel toeren ronddraaien tot al het water eruit is. Leg ze droog weg tot de volgende klus.

Benodigdheden kwalitatieve onderhoud- en poetsbeurt: (voorbeeldboot van een 9 meter zeiljacht)

1st. Haakse, in toeren regelbare, polijstmachine (huur of koop)
15 st. RIWAX® matteerschijven 2000 of 4000
1 st. RIWAX® matteer tussenschijf
1 st. RIWAX® polijstpad blauw (middel) of schapenvacht
1st. RIWAX® polijstpad zwart (fijn)
1st. RIWAX®
RS tussenschijf 150×30 mm
1 liter RIWAX® RS02
1 liter RIWAX®
RS06 (en dan 1 extra pad fijn)
1 liter RIWAX® RS08 of RIWAX®RS10 (en 1 extra pad fijn)
1 st. RIWAX® RS schapenvacht of microvezelhoes (art.nr. 05575) om uit te poetsen
1 st. handspuit voor water
1pak RIWAX® poetsdoeken (geen papier)
2 st. RIWAX® microvezeldoek
Indien de boot eenmaal een grote onderhoudsbeurt heeft gehad, gelden voor het volgende vaarseizoen slechts stappen 3A of 3B en 4.